Slovenské národné divadlo

Adresa: Pribinova 17

Rezervácie: 02 / 204 72 289, Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.

www.snd.sk

 

Program:

 

Činohra

19:00 - 22:00

Večerné predstavenie Sissi: Sála činohry, nová budova

 

19:00 - 21:30

Večerné predstavenie Ilúzie: Štúdio, nová budova

 

19:30

Vedomostný kvíz: Modrý salón

Noc divadiel môžete stráviť aj v Modrom salóne na netradičnom divadelnom kvíze.

Ako dobre poznáte či nepoznáte inscenácie Činohry SND za posledných 15 rokov? Pamätáte si na dramaturgické plány a obsadenia? Viete ocenenia hercov Činohry SND z posledných rokov? Tušíte, kto je režisérom niektorých zásadných činoherných opusov? Ak áno, tak sa smelo prihláste na Divadelný kvíz v Modrom salóne. Ak nie, tak si zábavnou formou pripomeniete niektoré z inscenácií a tvorcov, ktoré búrili divadelné vody v poslednom období.

Do kvízu sa môže zapojiť 10 družstiev s maximálne 4 členmi.

Prihlásenie na:

Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript. 

 

 

 

Opera  

19.00- 22.10

Večerné predstavenie Turandot: Sála opery a baletu

Stretnutie s interpretmi po predstavení v priestoroch foyer. Ako bonus pre umocnenie autentickosti,  účinkujúci budú v kostýmoch.

 

Balet

Otvorená orchestrálna skúša pripravovanej premiéry baletu Giselle v Historickej budove

 

 

 

Viliam Klimáček: Sissi (úteky Alžbety Rakúskej)

Réžia: Eszter Novák
Dramaturgia: Peter Kováč
Scéna: Jozef Ciller
Kostýmy: Peter Čanecký
Masky: Juraj Steiner
Hudba: György Selmeczi
Choreografia: Peter Novak
Sissi, Cisárovna Alžbeta Rakúska: Táňa Pauhofová
Franz Jozef I., Cisár rakúsky: Tomáš Maštalír
Žofia, arcivojvodkyňa, Cisárova matka: Emília Vášáryová, Anna Javorková
Rudolf (muž), korunný princ: Daniel Fischer
Mary Vetserová, baronessa, Rudolfova milenka: Monika Potokárová, poslucháčka VŠMU
Rudolf (dieťa), korunný princ: Samuel Kennedy, ako hosť, Juraj Horský, ako hosť, Andrej Mojžiš, ako hosť
Gondercourt, gróf, Rudolfov vychováteľ: Ľubomír Paulovič, Richard Autner, ako hosť
Mária Valéria, najmladšia dcéra Cisárovnej: Monika Šagátová, poslucháčka VŠMU
Ida Ferenczy, najobľúbenejšia dvorná jej Veličenstva: Petra Vajdová, Monika Horváthová, poslucháčka VŠMU
Andrássy Gyula, uhorský gróf a politik: Tamás Gál, ako hosť
Katarína Schratt, herečka Burgtheatru, milenka Franza Jozefa: Gabriela Dzuríková
Fanny Angerer, jej kaderníčka: Monika Horváthová, poslucháčka VŠMU, Bronislava Kováčiková, poslucháčka VŠMU
Eugen, hlavný komorník Cisára: Dušan Tarageľ
Konstantin / Achilles Chrisotmatos, hrbatý Gék predčitateľ jej Veličenstva, mení sa na Achilla: Matej Marušin, ako hosť
Zbor dvoranov/ lokajov/ tajnýc/ kurtizán Eugenov + postavy Mizzi Casparová a Heinrich Heine: Monika Potokárová, poslucháčka VŠMU, Karin Adzimová, poslucháčka VŠMU, Barbora Palčíková, poslucháčka VŠMU,Monika Šagátová, poslucháčka VŠMU, Bronislava Kováčiková, poslucháčka VŠMU, Nikolett Dékány, poslucháčka VŠMU, Petra Gavláková, poslucháčka VŠMU,Monika Horváthová, poslucháčka VŠMU, Matej Marušin, ako hosť, Richard Autner, ako hosť, Michal Kalafut, ako hosť,Tomáš Stopa, poslucháč VŠMU, Šimon Kopunec, poslucháč VŠMU, Martin Varínsky, ako hosť, Jakub Jablonský, poslucháč VŠMU, Dávid Uszák, posl. VŠMU, Márton Béhr, poslucháč VŠMU, Adam Jančina, poslucháč VŠMU, Michal Spielmann, poslucháč VŠMU

Životný príbeh krásnej rakúskej cisárovnej nás fascinuje dodnes. Viliam Klimáček ho na objednávku Slovenského národného divadla spracoval do podoby modernej historickej drámy, ktorej nechýba nič z toho, čo charakterizuje kráľovské hry – atraktívnosť témy, vznešenosť, napätie, humor, láska i smrť. Staneme sa svedkami kľúčových momentov jej nevydareného manželstva, zásahov autoritatívnej svokry do výchovy detí, prísnej atmosféry dvora s jeho vojenským režimom. Spoznáme osudy jej potomkov, najmä tragický príbeh Rudolfa. Odhalíme Sisine neobvyklé vášne – cvičenie, prísne diéty, jazdy na koni, cestovanie, gréčtina... Nahliadneme do jej tajných, nenaplnených snov. V hre, ktorej nechýba jemne ironický historický nadhľad, je Sisi prototypom modernej ženy – samostatnej, sebavedomej, vzdelanej, krásnej a pestovanej. V jej vnútri sa však skrýva bolesť, frustrácia, samota i neistota, pred ktorými nedokáže uniknúť. Hra vzniká v rámci projektu, v ktorom zahraniční režiséri inscenujú v svetovej premiére pôvodné slovenské hry. Sissi uvedie Činohra SND v réžii maďarskej režisérky Eszter Novák.

Dĺžka predstavenia: 3 hodiny s jednou prestávkou

Video: http://bit.ly/2922h7g

 

 

 

Ivan Vyrypajev: Ilúzie

Preklad: Romana Maliti
Réžia : Eduard Kudláč
Dramaturgia: Darina Abrahámová
Scéna a kostýmy: Eva Kudláčová Rácová
Hudba: Martin Burlas
Prvá žena: Emília VášáryováZuzana Kocúriková
Druhá žena: Božidara Turzonovová
Prvý muž: Martin Huba
Druhý muž: Dušan Jamrich

Dramatik, herec, divadelný a filmový režisér, jeden z najvýraznejších a najzaujímavejších zjavov na súčasnej ruskej i medzinárodnej scéne ponúka ďalšiu zo svojich skvelých hier (na Slovensku známy titulmi Kyslík, Júl, Sny). Tentoraz sa vo svojej horko-smiešnej komornej dráme Ilúzie snaží rozlúsknuť oriešok, v ktorom sa skrýva intímny vesmír dvoch manželských párov. Na sklonku života bilancujú, komentujú, spovedajú sa jeden druhému a najavo vychádza nejedno prekvapenie... Vynára sa nejedna otázka: má láska zmysel, iba keď je obojstranná? Je opakom ilúzie lož alebo pravda? Čo vlastne predstavuje esenciu našich reálnych životov a vzťahov? Prežité, chcené, obetované alebo ukryté v duši ako tajomstvo pravého poznania a premeškaných príležitostí? Potrebujeme pevný bod v chaose premenlivosti a hodnotových neistôt? Irónia strieda dramatické výpovede, dynamický sled adresných monológov osvetľuje vecnosť originálneho rozprávania príbehov, ktoré sa varírujú z rôznych uhlov. Autentické, hlboké a bystré mapovanie životných letov a pádov pred opustením Mliečnej cesty... Jedinečný pokus o definíciu nedefinovateľných vzorcov osudov je fantastickou príležitosťou pre skvelých hercov a otvorených, hĺbavých divákov.

Dĺžka predstavenia: 1 hodina 30 minút bez prestávky

http://bit.ly/2emRYzU

 

 

Giacomo Puccini: Turandot

Dirigent: Rastislav Štúr
Réžia: Jozef Bednárik
Scéna: Vladimír Čáp
Kostýmy: Ľudmila Várossová
Zbormajster: Ladislav Kaprinay
Dramaturgia: Martin Bendik, Slavomír Jakubek
Turandot: Sorina Munteanu, Anda Louise Bogza, Maida Hundeling
Calaf: Ernesto Grisales, Michal Lehotský, Boldizsár László
Liu: Adriana Kohútková
Timur: Martin Malachovský, Ján Galla, Peter Mikuláš
Ping: Ján Ďurčo, Daniel Čapkovič
Pang: Ján Babjak, Ondrej Šaling
Pong: Jozef Kundlák, Tomáš Juhás
Altoum: Ivan Ožvát, Igor Pasek
Mandarin: František Ďuriač, Mikuláš Doboš
Spoluúčinkuje: Bratislavský chlapčenský zbor pod vedením Magdalény Rovňákovej

Príbeh, ktorý sa v Pucciniho Turandot divákom predstavuje, je o dve storočia starší, než táto opera. Pôvodne sa viaže na legendárne Rozprávky tisíc a jednej noci zo 17. storočia. Odvtedy sa dočkal celého radu spracovaní. A práve Pucciniho libretistov Giuseppeho Adamiho a Renata Simoniho zaujalo jedno z nich, ktoré vytvoril výnamný taliansky dramatik z obdobia renesancie, Carlo Gozzi. Ten, kritizujúc svojho súputníka Carla Goldoniho za to, že vraj vo svojej tvorbe příliš podlieha franúzskym vplyvom, obrátil sa k rozprávkovým námetom, pri stvárňovaní ktorých sa nechal inšpirovať povestnou formou talianskeho ľudového divadla – commediou dell´arte. Koniec koncov: ani zďaleka nebol jediný, komu rozprávka o krutej princeznej Turandot učarovala. Veď začiatkom dvadsiateho storočia sa jej chopil jeden z velikánov vtedajšieho inscenačního umenia, veľký reformátor (nielen) ruského divadla J. B. Vachtangov - a jeho javiskové stvárnenie Gozziho diela pretrvalo na scéne v 1 500 reprízach niekoľko desiatok rokov!

To, že táto téma očarila aj fenoména veristickej opernej tvorby Giacoma Pucciniho, je zvláštne. Verizmus je totiž operným realizmom: a v popredí jeho záujmu stoja drsné a dojímavé príbehy zo života, akým je osud krehkej Mimi z Bohémy, Florie Toscy z rovnomennej opery od tohto autora, ale, keď už hovoríme o veristoch, tak napríklad aj tragédia starého principála Cania z Leoncavallových Komediantov, ktorého privedie spaľujúca žiarlivosť k hroznému koncu. Čo však má s takýmto realistickým pohľadom na svet spoločné rozprávka? Nuž: nie je to jediný prípad, pri ktorom skladateľ hľadá hlboké pravdy o hlbinách ľudských duší práve v rozprávke. Veď dá sa povedzme taká Dvořákova Rusalka považovať za „čistú rozprávku“? Nevidíme v obraze vodnej víly, ktorej temné kúzlo zviazalo jazyk, záblesk hlbšej psychológie? Tak aj Puccini, hoci celkom inou hudobnou rečou, skláňa sa k postavám rozprávky s hlbokou znalosťou ľudskej psychiky, akoby to boli skutočné bytosti. Kde sú vlastne hranice skutočnosti a rozprávky?           

Dĺžka predstavenia: 3 hodiny 10 minút s dvoma prestávkami

 

Adolphe Charles Adam: Giselle

Premiéra: 25. a 26. novembra 2016 v historickej budove SND

Dirigent: Dušan Štefánek
Choreografia a réžia: Rafael Avnikjan
Hudba: Adolphe Charles Adam
Scéna: Juan Guillermo Nova
Kostýmy: Luka dal Alpi

Adamov balet Giselle patrí k historickému odkazu obdobia vrcholného romantizmu a zároveň k najhranejším dielam svetových baletných súborov. Od prvého uvedenia v Paríži roku 1841 si udržal pozornosť obecenstva na celom svete – na čom má zásluhu nielen dojímavý romantický príbeh libretistov Théophila Gautiera a Julesa-Henriho Vernoya de Saint-Georgesa, ale aj melodická a rytmická ľahkosť hudby významného skladateľa romantického obdobia Adolpha Charlesa Adama. Balet, ktorý sa dnes zaraďuje k najpôvabnejším a najstarším dielam klasickej baletnej literatúry, uvedieme v jeho akademickej čistote a brilantnosti v naštudovaní Rafaela Avnikjana.


Iniciátor

inicializator

Koordinátor

Divadelný ústav