Program - 2016 | Bratislava - Slovenské národné divadlo
Slovenské národné divadlo
Adresa: Pribinova 17
Rezervácie: 02 / 204 72 289, rezervacie@snd.sk
Program:
Činohra
19:00 - 22:00
Večerné predstavenie Sissi: Sála činohry, nová budova
19:00 - 21:30
Večerné predstavenie Ilúzie: Štúdio, nová budova
19:30
Vedomostný kvíz: Modrý salón
Noc divadiel môžete stráviť aj v Modrom salóne na netradičnom divadelnom kvíze.
Ako dobre poznáte či nepoznáte inscenácie Činohry SND za posledných 15 rokov? Pamätáte si na dramaturgické plány a obsadenia? Viete ocenenia hercov Činohry SND z posledných rokov? Tušíte, kto je režisérom niektorých zásadných činoherných opusov? Ak áno, tak sa smelo prihláste na Divadelný kvíz v Modrom salóne. Ak nie, tak si zábavnou formou pripomeniete niektoré z inscenácií a tvorcov, ktoré búrili divadelné vody v poslednom období.
Do kvízu sa môže zapojiť 10 družstiev s maximálne 4 členmi.
Prihlásenie na:
Opera
19.00- 22.10
Večerné predstavenie Turandot: Sála opery a baletu
Stretnutie s interpretmi po predstavení v priestoroch foyer. Ako bonus pre umocnenie autentickosti, účinkujúci budú v kostýmoch.
Balet
Otvorená orchestrálna skúša pripravovanej premiéry baletu Giselle v Historickej budove
Viliam Klimáček: Sissi (úteky Alžbety Rakúskej)
Réžia: | Eszter Novák |
Dramaturgia: | Peter Kováč |
Scéna: | Jozef Ciller |
Kostýmy: | Peter Čanecký |
Masky: | Juraj Steiner |
Hudba: | György Selmeczi |
Choreografia: | Peter Novak |
Životný príbeh krásnej rakúskej cisárovnej nás fascinuje dodnes. Viliam Klimáček ho na objednávku Slovenského národného divadla spracoval do podoby modernej historickej drámy, ktorej nechýba nič z toho, čo charakterizuje kráľovské hry atraktívnosť témy, vznešenosť, napätie, humor, láska i smrť. Staneme sa svedkami kľúčových momentov jej nevydareného manželstva, zásahov autoritatívnej svokry do výchovy detí, prísnej atmosféry dvora s jeho vojenským režimom. Spoznáme osudy jej potomkov, najmä tragický príbeh Rudolfa. Odhalíme Sisine neobvyklé vášne cvičenie, prísne diéty, jazdy na koni, cestovanie, gréčtina... Nahliadneme do jej tajných, nenaplnených snov. V hre, ktorej nechýba jemne ironický historický nadhľad, je Sisi prototypom modernej ženy samostatnej, sebavedomej, vzdelanej, krásnej a pestovanej. V jej vnútri sa však skrýva bolesť, frustrácia, samota i neistota, pred ktorými nedokáže uniknúť. Hra vzniká v rámci projektu, v ktorom zahraniční režiséri inscenujú v svetovej premiére pôvodné slovenské hry. Sissi uvedie Činohra SND v réžii maďarskej režisérky Eszter Novák.
Dĺžka predstavenia: 3 hodiny s jednou prestávkou
Video: http://bit.ly/2922h7g
Ivan Vyrypajev: Ilúzie
Preklad: | Romana Maliti |
Réžia : | Eduard Kudláč |
Dramaturgia: | Darina Abrahámová |
Scéna a kostýmy: | Eva Kudláčová Rácová |
Hudba: | Martin Burlas |
Prvá žena: | Emília Vášáryová, Zuzana Kocúriková |
Druhá žena: | Božidara Turzonovová |
Prvý muž: | Martin Huba |
Druhý muž: | Dušan Jamrich |
Dramatik, herec, divadelný a filmový režisér, jeden z najvýraznejších a najzaujímavejších zjavov na súčasnej ruskej i medzinárodnej scéne ponúka ďalšiu zo svojich skvelých hier (na Slovensku známy titulmi Kyslík, Júl, Sny). Tentoraz sa vo svojej horko-smiešnej komornej dráme Ilúzie snaží rozlúsknuť oriešok, v ktorom sa skrýva intímny vesmír dvoch manželských párov. Na sklonku života bilancujú, komentujú, spovedajú sa jeden druhému a najavo vychádza nejedno prekvapenie... Vynára sa nejedna otázka: má láska zmysel, iba keď je obojstranná? Je opakom ilúzie lož alebo pravda? Čo vlastne predstavuje esenciu našich reálnych životov a vzťahov? Prežité, chcené, obetované alebo ukryté v duši ako tajomstvo pravého poznania a premeškaných príležitostí? Potrebujeme pevný bod v chaose premenlivosti a hodnotových neistôt? Irónia strieda dramatické výpovede, dynamický sled adresných monológov osvetľuje vecnosť originálneho rozprávania príbehov, ktoré sa varírujú z rôznych uhlov. Autentické, hlboké a bystré mapovanie životných letov a pádov pred opustením Mliečnej cesty... Jedinečný pokus o definíciu nedefinovateľných vzorcov osudov je fantastickou príležitosťou pre skvelých hercov a otvorených, hĺbavých divákov.
Dĺžka predstavenia: 1 hodina 30 minút bez prestávky
Giacomo Puccini: Turandot
Dirigent: | Rastislav Štúr |
Réžia: | Jozef Bednárik |
Scéna: | Vladimír Čáp |
Kostýmy: | Ľudmila Várossová |
Zbormajster: | Ladislav Kaprinay |
Dramaturgia: | Martin Bendik, Slavomír Jakubek |
Turandot: | Sorina Munteanu, Anda Louise Bogza, Maida Hundeling |
Calaf: | Ernesto Grisales, Michal Lehotský, Boldizsár László |
Liu: | Adriana Kohútková |
Timur: | Martin Malachovský, Ján Galla, Peter Mikuláš |
Ping: | Ján Ďurčo, Daniel Čapkovič |
Pang: | Ján Babjak, Ondrej Šaling |
Pong: | Jozef Kundlák, Tomáš Juhás |
Altoum: | Ivan Ožvát, Igor Pasek |
Mandarin: | František Ďuriač, Mikuláš Doboš |
Spoluúčinkuje: | Bratislavský chlapčenský zbor pod vedením Magdalény Rovňákovej |
Príbeh, ktorý sa v Pucciniho Turandot divákom predstavuje, je o dve storočia starší, než táto opera. Pôvodne sa viaže na legendárne Rozprávky tisíc a jednej noci zo 17. storočia. Odvtedy sa dočkal celého radu spracovaní. A práve Pucciniho libretistov Giuseppeho Adamiho a Renata Simoniho zaujalo jedno z nich, ktoré vytvoril výnamný taliansky dramatik z obdobia renesancie, Carlo Gozzi. Ten, kritizujúc svojho súputníka Carla Goldoniho za to, že vraj vo svojej tvorbe příliš podlieha franúzskym vplyvom, obrátil sa k rozprávkovým námetom, pri stvárňovaní ktorých sa nechal inšpirovať povestnou formou talianskeho ľudového divadla commediou dell´arte. Koniec koncov: ani zďaleka nebol jediný, komu rozprávka o krutej princeznej Turandot učarovala. Veď začiatkom dvadsiateho storočia sa jej chopil jeden z velikánov vtedajšieho inscenačního umenia, veľký reformátor (nielen) ruského divadla J. B. Vachtangov - a jeho javiskové stvárnenie Gozziho diela pretrvalo na scéne v 1 500 reprízach niekoľko desiatok rokov!
To, že táto téma očarila aj fenoména veristickej opernej tvorby Giacoma Pucciniho, je zvláštne. Verizmus je totiž operným realizmom: a v popredí jeho záujmu stoja drsné a dojímavé príbehy zo života, akým je osud krehkej Mimi z Bohémy, Florie Toscy z rovnomennej opery od tohto autora, ale, keď už hovoríme o veristoch, tak napríklad aj tragédia starého principála Cania z Leoncavallových Komediantov, ktorého privedie spaľujúca žiarlivosť k hroznému koncu. Čo však má s takýmto realistickým pohľadom na svet spoločné rozprávka? Nuž: nie je to jediný prípad, pri ktorom skladateľ hľadá hlboké pravdy o hlbinách ľudských duší práve v rozprávke. Veď dá sa povedzme taká Dvořákova Rusalka považovať za čistú rozprávku? Nevidíme v obraze vodnej víly, ktorej temné kúzlo zviazalo jazyk, záblesk hlbšej psychológie? Tak aj Puccini, hoci celkom inou hudobnou rečou, skláňa sa k postavám rozprávky s hlbokou znalosťou ľudskej psychiky, akoby to boli skutočné bytosti. Kde sú vlastne hranice skutočnosti a rozprávky?
Dĺžka predstavenia: 3 hodiny 10 minút s dvoma prestávkami
Adolphe Charles Adam: Giselle
Premiéra: 25. a 26. novembra 2016 v historickej budove SND
Dirigent: | Dušan Štefánek |
Choreografia a réžia: | Rafael Avnikjan |
Hudba: | Adolphe Charles Adam |
Scéna: | Juan Guillermo Nova |
Kostýmy: | Luka dal Alpi |
Adamov balet Giselle patrí k historickému odkazu obdobia vrcholného romantizmu a zároveň k najhranejším dielam svetových baletných súborov. Od prvého uvedenia v Paríži roku 1841 si udržal pozornosť obecenstva na celom svete na čom má zásluhu nielen dojímavý romantický príbeh libretistov Théophila Gautiera a Julesa-Henriho Vernoya de Saint-Georgesa, ale aj melodická a rytmická ľahkosť hudby významného skladateľa romantického obdobia Adolpha Charlesa Adama. Balet, ktorý sa dnes zaraďuje k najpôvabnejším a najstarším dielam klasickej baletnej literatúry, uvedieme v jeho akademickej čistote a brilantnosti v naštudovaní Rafaela Avnikjana.