Program - 2022 | Bratislava - Divadlo Lab
Divadlo Lab
Svoradova 4
Divadlo Lab si v rámci projektu Noc divadiel aj tento rok pripravilo pre svojich návštevníkov pestrý a bohatý program.
Noc divadiel 2022 sa bude konať 19. 11. (sobota) v priestoroch Divadelnej fakulty VŠMU na Svoradovej ulici 4 v Bratislave.
PROGRAM:
18.30 – 23.00 hod. (Ateliér scénografie, Svoradova 2) | Ready-made inštalácia študentov scénografie
18.30 – 21.00 hod. (Miestnosť č. -1.6, Divadelná fakulta VŠMU, Svoradova 4) | Inštalácia 3 pravdy
19.30 – 20.30 hod. (Sklad živých inscenácií & foyer Divadla Lab, Divadelná fakulta VŠMU, Svoradova 4) | Inscenované čítanie z kníh Veľký zošit a Publikum
21.00 – 22.30 hod. (Divadlo Lab, Svoradova 4) | Inscenácia Boh masakra
Vstup na celý program Divadla Lab je voľný.
Ready-made inštalácia
Ready-made inštalácia pozostáva zo zavesených kusov odevov, topánok, doplnkov. Hľadáme ich majiteľov a odkazujeme na straty, ktoré so sebou vojna prináša. Časť priestoru je vymedzená červeným kobercom. Červený koberec ako symbol mocenských záujmov. Symbol imperializmu.
Príďte sa poprechádzať.
Tvorivý tím: Daniela Mesárošová, Zuzana Čupajová, Sára Kucková, Katarína Beňušková
Inštalácia 3 pravdy
„Všetko bolo normálne, kým Andreja 24. septembra nezobrali. Zobudili sme sa, naraňajkovali, Andriuša si dal čaj, vzala som dieťa do školy a on išiel na vojenskú správu. A to je všetko, rozumiete?“
Inštalácia na tému relativizácie informácií a straty hodnoty „jasných“ vecí inšpirovaná inscenáciou Five Truths od Katie Mitchell. Tma, kvádre, projektory, nahrávka. Je pravda to, čo počujeme alebo to, čo vidíme? A čo ak je to všetko pravda? Nie je potom pravda nič? Ako žiť vo svete, kde obraz i zvuk stratili zmysel? Petrohradského právnika Andreja mobilizovali 24. septembra 2022. Na boj ho trénovali tri dni. Tesne pred vyslaním na front si za vlastné peniaze musel kúpiť uniformu aj zbrane. Jeho sestra nerozumie, ako sa to stalo. Teraz prišiel povolávací rozkaz aj jej mužovi a synovi. Toto je tá veľká mocná armáda? Žijeme momentálnenajlepšie alebo smerujeme k zániku? Záleží na tom? Nezáleží? Na máločom záleží a na ničom nezáleží priveľmi, hovorievala Gertrude Stein. Naozaj?
Tvorivý tím: Laura Fedorová, Viktória Vadovičová
Inscenované čítanie z knihy Veľký zošit z pera Agoty Kristof
Dielo maďarskej autorky Agoty Kristof Veľký zošit zobrazuje pohľad na hrôzy vojny očami dvoch nevinných chlapcov dvojičiek, ktorých mama poslala k starej mame. Mimo Veľkého Mesta im podľa všetkého hrozí menšie nebezpečenstvo. Realitu sveta, ktorý je zasiahnutý vojnou, však vnímajú a postupne strácajú svoju naivitu a nevinnosť. Dôkladne sa pripravujú na to, čo možno bude nevyhnutné.
Krutý svet zobrazený v knihe inscenujeme na prehĺbenie atmosféry prázdnoty v netradičnom divadelnom priestore. V inscenácii účinkujú študenti a študentky herectva a bábkoherectva Divadelnej fakulty VŠMU.
Réžia: Marek Lupták
Účinkujú: Martin Pallay, Samuel Teicher, Veronika Horváthová, Alexandra Zeleňáková, Katarína Novotková
Inscenované fragmenty dramatického textu Publikum Federica Garcíu Lorcu
„Keby som sa stal mesačníkom svietivým, stal by si sa morskou vlnou alebo riasou, a keby si chcel niečo veľmi vzdialené, lebo sa ma bojíš verejne pobozkať, stal by si sa mesiacom v splne.“
Publikum sa radí k tzv. „nemožnému divadlu“ Federica Garcíu Lorcu. Toto dielo bolo totiž pre dobovú verejnosť príliš revolučné a pre zvyčajných konzumentov vtedajšieho divadla ťažko stráviteľné. Práve v ňom však badať autorovu slobodu umeleckého prejavu, bytia a lásky.
Lorca zveril Publikum v rukopise priateľovi Rafaelovi Martínezovi Nadalovi pár dní predtým, ako ho zastrelili, so slovami: „Tu máš, postráž mi to. Ak sa mi niečo stane, všetko znič... Túto krajinu zaplavia mŕtvi.“ Nadal Lorcu neposlúchol, dielo nezničil a jeho prepis bol napokon knižne vydaný. Stalo sa tak až po štyridsiatich rokoch, v roku 1976, po smrti diktátora Francisca Franca.
Réžia a preklad textu: Anna Ďurišíková
Kostýmy: Janka Němečková
Účinkujú: Naďa Balacenková, Adela Barantalová, Katarína Krajčovičová
Inscenácia Yasmina Reza: Boh masakra
Odjakživa prežil ten silnejší, to sú pravidlá boha masakra. Víťazí ten väčší, bohatší, šikovnejší, prefíkanejší. Prehráva ten, kto prvý ustúpi.
Bitka nezačína ranou, ale presne mierenými slovami, nepríjemnými pohľadmi, niekedy dokonca úsmevom.
Boh masakra je sondou do domácností a rodinných pomerov na prvý pohľad skvelých rodín. Rozoberá vzťahy a skúma ich krehkosť, ktorá sa odhalí počas jednej popoludňajšej návštevy. Kto je na vine detskej bitky? Koľko pozornosti treba venovať násiliu v našich domovoch? A vôbec, ako sa ho vlastne zbaviť?
Inscenačný tím: Elena Flašková, Marek Lupták, Martina Havierová, Viktória Kubicsková, Anna Kušková, Šimon Frolo, Zora Bezáková, Linda Gallová
Obsadenie: Stefánia Bencsík, Adam Marenišťák, Tereza Mandzáková, Kristián Baran